«Дивний, хворий, товстий…» Саме так дуже часто говорили про Вітю. Він знав про це, чув і все розумів. Хлопець – аутист. Він інший, майже весь час сидить у хаті, не дає собі ради в побуті, зате має блискавичний інтелект. Франківець Віктор Долішній – чудовий математик і програміст. Закінчив школу і цьогоріч навіть вступив до університету, створює комп’ютерні програми і має свої мрії. 

«Ваш син псих?» або Історія боротьби одного аутиста

«Зміни ставлення до мене»

«Ваш син псих?» або Історія боротьби одного аутиста

Під час знайомства він найперше каже англійською мовою дату свого народження. Мама Алла усміхається: «Сам вивчив англійську. Як і програмування. Тепер легко складає програми для відеоігор. Вітя у нас взагалі талановитий технар, має математичний склад розуму».

Англійську мову Віктор Долішній почув ще у дитсадку, але на ті уроки не ходив, бо боявся… телевізора. Чому – пояснити не міг.

Взагалі хлопчик почав пізно говорити – аж у три роки. Поводився трохи дивно, але вдома думали, що дитина просто інтроверт. Іноді любив хитатися, по десять разів переглядати те саме відео, та й досі так робить. Перед самою школою Вітя ще й почав стрімко набирати вагу. Аутизм діагностували аж у десять років.

Однокласники сприймали особливого хлопця по-різному. Не один цькував, штовхав. Вітя – кремезний. Мав стільки сили, що міг би дати відсіч цілому класу. Натомість він хапав нападника за руки, тримав і спокійно казав: «Нащо ти це робиш? Твої удари роблять мене тупішим. Зміни ставлення до мене». І щось таки мінялося. Агресор ішов геть.

«Я дивився йому глибоко в душу, – додає під час розмови Віктор. – Я вірив, що він може змінитися».

Коли хлопчик перейшов у п’ятий клас, він спробував подружитися з новим вчителем-чоловіком і обійняти його. Той викликав до школи маму і спитав: «Ваш син псих?»

Маленькому Віті був важливий контакт з людьми через обійми. Він звик так комунікувати. Хлопчика це заспокоювало. Після того випадку він остаточно зрозумів, що в колективі спілкуються інакше.

У школі Вітя вчився непогано, математику і хімію схоплював миттєво, міг навіть розв’язати задачі зі старших класів. Просто знав, і все.

 

В іншому світі

Аутизм – це не психічне захворювання. Це просто інше сприйняття навколишнього світу. Такі діти вимагають іншого підходу до виховання і навчання. Нерідко вони бувають дуже здібними. Часто коефіцієнт їхнього розумового розвитку перевищує 70 балів зі 100 можливих. Просто вони відрізняються від більшості.

Дитина-аутист може виявитися надзвичайно талановитою в царині математики або музики, чудово малювати, але при цьому бути безпорадною в побутових питаннях, погано йти на контакт із людьми. 

Страхи дитини з проявами аутизму не завжди можна пояснити з погляду звичайної логіки. Наприклад, вона боїться порохотяга, лякається гучних звуків, боїться перебувати в людних місцях, але при цьому може не усвідомлювати небезпеки, пов’язаної з висотою або рухом транспорту, може вискочити на проїжджу частину і навіть влягтися упоперек.

Нагодувати – теж проблема. Дитина настільки акцентована на кількох продуктах, що часом її раціон складається всього з трьох-чотирьох страв, бо до всіх інших вона має недовіру.

Аутизм – це перш за все порушення комунікативної функції, контакту дитини з навколишніми. Дитина живе у світі зорових образів, звуків, тактильних відчуттів, але при цьому враження для неї самоцінні, вона не прагне поділитися ними з мамою чи татом, які виконують виключно інструментальну функцію, будучи джерелами їжі, тепла, комфорту.

Для таких дітей характерні повторювані дії: хтось годинами крутить все, що трапляється під руку: від маленького м’ячика до кришки великої каструлі, спостерігає, як вода ллється з крана, хтось вибудовує в ряд машинки або кубики, хтось бавиться з ниточкою, намотуючи її на палець. Вони можуть довго кружляти на одному місці або колами ходити по кімнаті навшпиньках.

«Ваш син псих?» або Історія боротьби одного аутиста

«Нащо йому університет?»

Вітя непогано вчився, закінчив школу і цьогоріч здійснив свою мрію – став студентом. Хоча декотрі медики ніяк не могли второпати: «А нащо йому університет? Хай іде в технікум».

Вітя пробував вступити на кілька спеціальностей: ерготерапія (мама хотіла, аби він навчився сам собі допомагати з фізичною реабілітацією, бо має хворі ноги), біохімія, комп’ютерна інженерія, а пройшов на фізико-технічний факультет на спеціальність «Прикладна фізика і наноматеріали» в Прикарпатському національному університеті ім. В. Стефаника.  

Хлопець сам приходить на заняття, слідкує за розкладом і вчиться. У групі немає цькування. Єдина проблема – юнак не встигає все конспектувати під час лекції. Треба купити диктофон. Хоча іноді йому навіть легше запам’ятати на слух, ніж записувати.

Ще одна складність – із розкладом. Він може змінюватись, одногрупники пишуть про це в своїх чатах, а у Віті старенький телефон на кнопках. Він не має змоги швидко зорієнтуватись, де всі, стоїть сам посеред коридору, розгублений. Для людини з аутизмом це стрес, коли щось іде не так, не за розкладом.

У хлопця немає смартфона, щоб долучитися до студентського чату. Грошей на сенсорний телефон поки що бракує. 

Вони можуть більше

Вітя з мамою залишилися самі. З рідних нікого нема. Живуть в однокімнатній квартирі. Хлопець має своє гарно обладнане робоче місце з комп’ютером, хоча дуже мріє про більш потужний пристрій. А ще дуже хотів би працювати програмістом. Адже багато чого вміє.

Мама – кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії, соціології і релігієзнавства ПНУ, але навіть її знань і старань замало, бо потрібен постійний супровід і реабілітація для таких людей, як Вітя, і включення їх у соціум.

На додачу до всього у Віктора хворі ноги. Ще в дитинстві в хлопця виявили плоско-вальгусну деформацію стопи. Це коли дитина при ходьбі спирається не на всю поверхню стопи, а тільки на внутрішню її частину. Якщо до семи років не вилікувати це захворювання, то згодом воно може стати причиною розвитку плоскостопості, викривлення колін, сколіозу і сильного болю в ногах. Як це і трапилося з Віктором.

Йому треба взувати лише спеціальне ортопедичне взуття, тоді він може ходити більш-менш без болю. Одна пара коштує біля 2000 грн.

У побуті Вітя безпорадний, треба у всьому допомагати і контролювати. Хоча іноді може сам собі зробити бутерброд чи навіть улюблений салат з огірком, кукурудзою, картоплею і рибою.

Аби краще розуміти проблематику аутизму, фахівці часто радять переглянути три художні фільми: «Темпл Грандін», «Аудитор» і «Після Томаса». У фільмі «Аудитор» наприкінці стрічки звучать такі слова про людей із проявами аутизму: «Вони знають значно більше, ніж ми з вами, але не вміють це показати, або ж ми не вміємо це розпізнати».

Наталя МОСТОВА

P.S. Охочі допомогти Віктору можуть звернутися до керівниці БФ «Янголи поруч» Орести Возняк, яка підтримує хлопця, за номером 066 678 94 63.

Джерело