Харківський завод Autoenterprise, пов’язаний із народним депутатом України від партії «Слуга народу» Олександром Куницьким, постачав зарядні станції для електрокарів до тимчасово окупованого Криму. Про це йдеться в розслідуванні проєкту «Схеми».

Зазначається, що холдинг Autoenterprise – це група компаній, яка у Харкові займається виробництвом та встановленням зарядних станцій для електрокарів та імпортом машин з-за кордону, службою таксі і каршерінгом.

Його директорка – Аліна Мустафаєва, депутатка Харківської міськради від «Слуги народу» та близька соратниця народного депутата від тієї ж партії Олександра Куницького. Офіційний власник Autoenterprise – Дмитро Ніконов, який згідно з офіційними даними Верховної Ради, до лютого 2024 року залишався помічником Куницького на громадських засадах.

У Криму працюють зарядні станції, виготовлені на заводі з орбіти нардепа Куницького

Як зазначають журналісти, Куницький ще до депутатства був глибоко інтегрований у холдинг та працював на різних посадах у фірмах Autoenterprise.

Журналісти змогли дістати та проаналізувати з десяток контрактів холдингу і верифікувати їх через базу імпортно-експортних операцій ImportGenius та вашингтонському Центру оборонних досліджень.

Як з'ясувалося, ще починаючи із 2016 року, попри російське вторгнення, завод постачав продукцію до Російської Федерації.

У Криму працюють зарядні станції, виготовлені на заводі з орбіти нардепа Куницького

Замовником харківського обладнання в Росії здебільшого були приватні клієнти. Але українські зарядки також замовляли державні структури Росії, наприклад, холдинг «Россети».

Також «Схеми» звернули увагу, що з 2021 року в Криму запрацювала та збільшувалась мережа електрозарядних станцій під брендом DriveEnergy, виготовлених саме на харківському заводі Autoenterprise. На станціях прямо вказано, що вони «зроблені в Україні».

У Криму працюють зарядні станції, виготовлені на заводі з орбіти нардепа КуницькогоУ Криму працюють зарядні станції, виготовлені на заводі з орбіти нардепа Куницького

Директорка харківського підприємства Аліна Мустафаєва заявила, що їм невідомо, як станції опинились у Криму. Проте журналісти підозрюють, що це неправда, адже отримали копію дилерської угоди за 2021 рік між російською компанією DriveEnergy та українською «АЄ Фекторі» з групи Autoenterprise, в якій зазначається, що харківська фірма мала протягом 2021-2022-го років продавати російській компанії зарядні станції та комплектуючі, виготовлені у Харкові під брендом DriveEnergy. 

У коментарі «Схемам» Куницький заявив, що йому «невідомо» про продаж харківської продукції до РФ з 2016-го року, але вважає «зараз це неприпустимим». За його словами, про те, як станції опинилися на окупованій території в Криму, він не знає. Депутат підкреслив, що «до продажів не мав жодного стосунку».

Аліна Мустафаєва торгівлю з Росією не заперечила, заявивши, що до 24 лютого 2022 року це не було заборонено. Водночас і вона, і Дмитро Ніконов заперечили продаж харківської продукції в Крим, підкресливши, що з окупованим півостровом «взаємовідносин не було».

Зазначимо, у 2020-му році «Схеми» встановили, що народний депутат від партії «Слуга народу» Олександр Куницький всупереч закону користується своїми повноваженнями у приватних інтересах та в інтересах пов’язаного з ним бізнесу.

Джерело